Nieprawidłowe odczucia, czyli mrowienie, swędzenie, pieczenie lub zimno, pełzanie po skórze i zaburzenia czucia nazywane są parestezją. Objawy te zwykle wynikają z uszkodzenia nerwów (neuropatia). Mogą prowadzić do odrętwienia (utraty czucia), a nawet paraliżu (utraty ruchu i czucia). Sprawdź, co jeszcze warto wiedzieć o parestezjach.

Czy wiesz, czym jest parestezja?

Prawdopodobnie w swoim życiu doświadczyłeś już chwilowej parestezji. Na przykład uczucia mrowienia lub „igieł”, gdy zasnąłeś na ręce lub zbyt długo siedziałeś ze skrzyżowanymi nogami. To uczucie odrętwienia kończyny było związane z wywieranym na nerw długotrwałym naciskiem. Gdy został on zlikwidowanych, mrowienie szybko ustąpiło. Parestezje są często odczuwane w dłoniach, ramionach, nogach lub stopach. Jednak mogą również występować w innych częściach ciała takich jak usta lub klatka piersiowa.

Objawy mogą być stałe lub przerywane. Niektóre osoby mogą odczuwać chwilowe drętwienie, mrowienie i kłucie, tkliwość podczas dotyku lub osłabienie mięśni. Inni mogą doświadczać ekstremalnych objawów, w tym palącego bólu (zwłaszcza w nocy), zaniku mięśni, paraliżu i dysfunkcji narządów/gruczołu.

Co powoduje parestezje?

Parestezje są spowodowane zaburzeniami dotyczącymi ośrodkowego układu nerwowego (zapalenie mózgu, stwardnienie rozsiane, udar) lub jednego z nerwów obwodowych (np. zespół cieśni nadgarstka). Uczucie drętwienia i kłucia odczuwane podczas snu często spowodowane są stanem zapalnym układu limfatycznego.

Czy problemy psychologiczne mogą powodować parestezje?

Utratę czucia, mrowienie i drętwienie mogą być spowodowane różnymi stanami psychicznymi. Lęk, fobie, nadmierna wrażliwość układu nerwowego to tylko jedne z problemów psychologicznych, które mają związek z parestezjami. Do tego dochodzą czynniki związane z negatywnymi nawykami u pacjenta np. nadużywanie alkoholu, zażywanie narkotyków, niedobór snu. W tym przypadku warto współpracować z zespołem multidyscyplinarnym: lekarz, psycholog, fizjoterapeuta to osoby, które wspólnie mogą pomóc w poprawie zdrowia pacjenta.

Sprawdź: Psycholog Legionowo

Autor: Zespół Poradni Psychologicznej Spokój w Głowie