Choć często próbuje się oddzielić od siebie psyche i ciało, to są one niezaprzeczalnie ze sobą powiązane. Dolegliwości posiadające swoje fizyczne źródło mogą mieć wpływ na dobrobyt psychiczny, a problemy psychiczne mogą zaburzać funkcjonowanie organizmu. Czym są objawy psychosomatyczne i czy dotyczą one męskich narządów płciowych?

Objawy psychosomatyczne – co to jest?

O objawach psychosomatycznych mówimy wtedy, kiedy schorzenia natury psychicznej prowadzą do wystąpienia dolegliwości fizycznych. Mechanizm takich reakcji nie jest jeszcze w pełni poznany. Wiadomo jednak, że stres, przemęczenie, schorzenia psychiczne i problemy emocjonalne mogą mieć reprezentację w objawach płynących z ciała.

Symptomy zaburzeń psychosomatycznych są różnorodne i mogą dotyczyć wielu układów. Często pojawiają się objawy z przewodu pokarmowego (zespół jelita nadwrażliwego), objawy neurologiczne (bóle i zawroty głowy, drętwienia rąk i stóp, szumy uszne), bóle mięśni, problemy z oddawaniem moczu czy zaburzenia erekcji. Przyczyn tych dolegliwości nie znajduje się w badaniach z krwi, USG, badaniach inwazyjnych itd. Czynniki psychiczne i emocjonalne mogą nie tylko wywołać objawy, ale także je nasilać. [1]

Wpływ stresu na zdrowie męskich narządów płciowych

Duża ilość obowiązków, praca, problemy w związku, niepewność finansowa, kompleksy – wszystko to może być źródłem stresu u mężczyzny. Uruchamia to mechanizmy obronne organizmu. Zwiększa się ilość kortyzolu – hormonu stresu. Ten ma znaczący wpływ na naczynia krwionośne, ciśnienie krwi oraz pracę innych hormonów. Wszystko to może być przyczyną obniżonego popędu seksualnego oraz zaburzeń erekcji włącznie z impotencją. Również osiągnięcie wytrysku i orgazmu mogą się okazać utrudnione.

Przeciwdziałanie objawom psychosomatycznym

W przypadku schorzeń psychosomatycznych, również tych dotyczących męskich narządów płciowych, kluczem jest odnalezienie źródła stresu u pacjenta. Wartościowa może okazać się psychoterapia. Współpraca z dobrym terapeutą nie tylko pozwoli na dotarcie do sedna problemów natury psychicznej, ale także pomoże bronić się przed nimi w przyszłości. Działania dodatkowe takie, jak odpowiednia relaksacja, zdrowa dieta czy aktywność fizyczna, mogą pomóc walczyć ze stresem na co dzień. [2]

Techniki relaksacyjne

Warto nauczyć się kontrolować swoje emocje i wprowadzać ciało i umysł w stan odprężenia. W tym celu można wypróbować medytację mindfulness, czyli skupienie się na otaczającym otoczeniu, na „tu i teraz”. Potrzebna jest do tego jedynie wygodna pozycja i wyciszone miejsce. Kolejną propozycją jest uprawianie jogi skierowanej na kontrolę pracy ciała i oddechu. Można także wypróbować techniki pogłębionego oddechu, masażu i aromaterapii.

Zdrowe odżywianie

Zdrowa, dobrze zbilansowana dieta to podstawa dobrostanu organizmu. Powinna być ona bogata w witaminy, składniki mineralne, kwasy omega-3 i błonnik. Jadłospis odpowiednio dobrany do stylu życia i zapotrzebowania na składniki odżywcze nie tylko usprawnia pracę przewodu pokarmowego, ale także ma dobry wpływ na samopoczucie.

Aktywność fizyczna

Nie tylko relaksacyjna joga jest zalecana. Regularna aktywność fizyczna w postaci spacerów, pływania, nordic walkingu czy jazdy na rowerze poprawia krążenie krwi i wyzwala wyrzut serotoniny – hormonu szczęścia. Ruch poprawi twój wygląd, a to z kolei może podnieść samoocenę.

Wsparcie farmaceutyczne

Czasem działania poza farmakologiczne nie są wystarczające na objawy psychosomatyczne ze strony męskich narządów płciowych i konieczne jest zastosowanie lekarstw. Wciąż jednak ważna jest praca nad polepszeniem samopoczucia i stanu psychicznego. [2]

Leczenie farmakologiczne zaburzeń psychicznych jest czasowym rozwiązaniem będącym niekiedy dodatkiem do psychoterapii. Najczęściej wybierane są leki przeciwdepresyjne i przeciwlękowe. Przy ich doborze lekarz zadba o to, żeby nie pogarszały one objawów ze strony układu moczowo-płciowego.

Na zaburzenia potencji dostępnych jest wiele preparatów aptecznych. Ich stosowanie jest zasadne pod warunkiem zachowania popędu seksualnego i zawsze powinno odbywać się po konsultacji z lekarzem. Popularną substancją zawartą w tych lekach jest sildenafil.

Gdy pojawiają się objawy związane z utrudnieniem oddawania moczu, warto zapytać swojego lekarza o preparaty na prostatę. Na część z nich będzie wymagana recepta. Niektóre dostępne są w aptece od ręki jak na przykład te zawierające wyciąg z owoców palmy sabałowej czy ziele wierzbownicy drobnokwiatowej.

Problem psychosomatyzacji jest złożony, ale istnieje wiele metod, które mogą pomóc w zmniejszeniu dolegliwości. Najważniejsze to zaakceptowanie swoich problemów psychicznych i/lub emocjonalnych i chęć poprawy swojego stylu życia, a przez to również stanu zdrowia.

Bibliografia

[1] „Current Psychosomatic Practice | Psychotherapy and Psychosomatics | Karger Publishers”. https://karger.com/pps/article/86/1/13/282941/Current-Psychosomatic-Practice (dostęp 11 sierpień 2023).

[2] W. Tschugguel, „A transitive perspective on the relief of psychosomatic symptoms”, Frontiers in Psychology, t. 13, 2022, Dostęp: 11 sierpień 2023. [Online]. Dostępne na: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2022.821566